Structured Data: je hoort er steeds vaker over. Maar wat is het? En hoe draagt het bij aan een betere positie van je website in zoekresultaten? In dit artikel leggen we het je uit!
Wat is structured data?
Structured data markup is een code die kan worden toegevoegd aan de HTML van een webpagina die zoekmachines en sociale mediaplatforms extra informatie geeft over de inhoud van de pagina. Deze informatie wordt gecodeerd met behulp van een specifieke woordenlijst, zoals schema.org, Open Graph en Twitter Cards, die door zoekmachines en platforms voor sociale media worden herkend.
Waarom is structured data belangrijk?
Door gestructureerde gegevens te gebruiken, kunnen website-eigenaren zoekmachines en platforms voor sociale media helpen de inhoud van een webpagina te begrijpen, met inbegrip van de entiteiten en relaties op de pagina, en hoe deze relevant is voor de zoekopdracht van een gebruiker of een gedeelde link. Dit kan leiden tot rich snippets, een verbeterde presentatie van de webpagina in de zoekresultaten en rijke resultaten, zoals carrousels, evenementen, beoordelingen en nog veel meer. Daarnaast kan het ook rich cards mogelijk maken, een verbeterde presentatie van de webpagina op sociale media platforms, zoals Facebook of Twitter.
Structured Data kan helpen om de zichtbaarheid en het doorklikpercentage in zoekmachineresultaten te verbeteren. Op social media helpt structured data de engagement te vergroten.